Hjem > Lesebrett, Leseopplevelsen > Alternativ til lesebrett

Alternativ til lesebrett

Jeg har i tillegg til å lese på lesebrett, lest mye på min iPhone. Dette synes jeg fungerer spesielt godt på bussen, tbanen eller toget. Det finnes en rekke gode applikasjoner for eboklesning på denne plattformen. Det har nå også kommet en god leser for Android. En kan lese mer om denne på aldiko.com.

De viktigste:

  • Stanza
  • Kindle
  • B&N eReader
  • kobo
  • eReader
  • Txtr
  • Dedikerte applikasjoner per bok, f. eks Bunny Munro og New How

Bøkene som selges gjennom beta-testen er i all hovedsak beskyttet av DRM. Dette betyr at det stilles en del krav til enheten det skal leses på. Dette betyr i praksis at det finnes etter det jeg kjenner til, bare en applikasjon som støtter dette. Dette er Txtr. Med Txtr følger også en nettportal som er verdt å teste ut.
Prinsippet er:

  1. Kjøp boka
  2. Last ned og åpne i Digital Editions eller Sony Reader Library
  3. Finn selve epub filen på PC/Mac
  4. Last opp til Txtr, se http://txtr.com/ for beskrivelse
  5. Knytt Txtr mot din Adobe ID,
  6. Åpne Txtr på iPhone og hent boken din

Applikasjonen er ikke så god som enkelte andre på funksjonalitet og brukervennlighet, men den fungerer med DRM.

  1. TK
    mars 5, 2010, kl. 10:31 am

    Jeg tester også med iPhone, og jeg er enig i at det finnes en rekke gode leseprogrammer å velge mellom. Som jeg har kommentert et annet sted her, er min vurdering at Txtr rangerer ganske langt ned mot bunnen blant disse. Sammenliknet med Stanza, for eksempel, opplever jeg Txtr som rudimentær, lite funksjonell og i det hele tatt primitiv. Verken den gode leseropplevelsen eller brukergrensesnittet i iPhone er blitt tatt nok hensyn til i det hele tatt.

    Det vil sikkert komme et bedre leseprogram (som også støtter Adobes DRM) til iPhone med tiden (i hvert fall når iPad får etablert seg i markedet). Men for min del har jeg endt opp med å bli skeptisk til å kjøpe DRM-belagte bøker så lenge jeg ikke selv har en viss frihetsgrad i forhold til hvilken dings og hvilken applikasjon jeg skal kunne benytte meg av innholdet gjennom.

    • Magnus Rudolfsen
      mars 11, 2010, kl. 9:03 am

      Jeg er enig i den beskrivelse av Txtr. Krysser fingerene for at det kommer et bedre alternativ.

      Jeg har forståelse for din skepsis til DRM. Vi ser hele tiden på muligheter for mer kundevennlige alternativer på denne fronten.

  2. GroB
    mars 6, 2010, kl. 2:39 pm

    Lastet ned bl.a. boka «Hva er psykologi» av Grenness. Skuffende å se at forlaget ikke har benyttet muligheten til å legge inn lenker på innholdsfortegnelsen, slik at man raskt kan hoppe til det kapitlet man ønsker å lese. Innholdsfortegnelsen har heller ingen sidetall, noe som gjør det enda vanskeligere å orientere seg i boka ved å benytte søkefunksjonen som ligger på de fleste lesebrett. E-bøker kan potensielt gjøres enklere og raskere å navigere i enn p-bøker, men her er det tatt et skritt i feil retning i stedet, og det er vel ikke dit vi ønsker å gå?

  3. eBokormen
    mars 11, 2010, kl. 1:44 pm

    Jeg har lastet opp bøker med Adob-DRM til iPhone i Txtr. Synes det fungerer veldig bra.

  4. Morten
    mars 20, 2010, kl. 8:50 pm

    Vi det være mulig å lese e-bøker jeg kjøper i norske bokhandler på kindle?

  5. Rutha
    mars 22, 2010, kl. 11:47 am

    Hvordan får man brukt stanza? Jeg sliter veldig med å få det til.
    Jeg får txtr til å funke ved å enable DRM, men finner ikke noe sted jeg kan gjøre det med stanza.
    Noe hjelp å få?

    • TK
      mars 22, 2010, kl. 2:09 pm

      Inntil videre er det kun txtr som understøtter Adobes DRM på iPhone. De gode nyhetene i så måte er at Stanza er like rundt hjørnet med å ha dette på plass: http://www.lexcycle.com/press/adobe_DRM_support

      • Magnus Rudolfsen
        mars 22, 2010, kl. 6:17 pm

        Den pressemeldingen begynner nå å bli litt gammel. Vi hadde håpet de skulle gjøre alvor av planene sine, men Stanza er nå eid av Amazon. Det er derfor usikkert om Stanza noen gang vil støtte DRM’en.

  6. TK
    mars 24, 2010, kl. 10:14 am

    Oi, beklager! Jeg unngikk å lese årstallet på pressemeldingen, antok automatisk at dette var fra februar i år. Da er det altså fortsatt bare txtr som gjelder.

  7. april 28, 2010, kl. 8:52 pm

    Jeg får ikke lastet ned txtr på min telefon (som jeg har fra bedriften med begrensninger på nedlastning), finnes det ingen andre alternativer. Forsøkte aldiko men fant ikke ut av hvordan jeg da kunne legge til telefonen som enhet til adobe digital editions, men jeg har kanskje gjort noe feil.

    I mellomtiden foregår det annet i bokverdenen: http://www.leselysten.com

  8. desember 22, 2010, kl. 12:26 pm

    Jeg har prøvd å lese litt på mobilen, men syntes at skjermen er ALTFOR liten. Har nå brukt Bookeen Cybook Orizon (verdesn tynneste) en periode, og opplever en helt annen leseopplevelse. Så jeg anbefaler absolutt et lesebrett, om man skal lese ebøker.

  1. No trackbacks yet.

Legg igjen en kommentar

