Hjem > Nedlasting > Virker leseprogrammet og nedlastingen?

Virker leseprogrammet og nedlastingen?

Det er en del å tenke på før man er igang. Jeg har lastet ned både leseprogrammet til Sony og Adobe Digital Editions (ADE) som er omtalt i flere andre poster her inne.

Deretter er det bøkene som skal lastes ned – først til pc, så til lesebrett eller leseprogram, men så er man i gang, eller?

Virker det greit for dere testbrukere også?

Kategorier:Nedlasting
  1. HL
    februar 21, 2010, kl. 12:34 pm

    Lastet ned ADE før jeg kjøpte bøker. Gikk veldig lett å laste ned bøker, valgte «åpne» og ikke lagre. Bøkene la seg rett inn i programmet, enkelt å starte lesingen 🙂 (jeg har ikke lesebrett, leser direkte på pc’n)

  2. Martine
    februar 21, 2010, kl. 3:23 pm

    Bokkilden.no
    Kjøpet gikk bra, men når jeg skulle laste ned måtte jeg bytte nettleser. Jeg har Opera som standard, og når jeg prøvde å laste ned fikk jeg opp en side med følgende overskrift: «This document had no style information.» og under kom det et XML dokument. Logget ut med en gang og byttet til Firefox. Der gikk alt som smurt! Bøkene la seg inn i ADE med en gang, og jeg fant de igjen der de skulle være i mappestrukturen. Så det er veldig positivt at nedlastningene ligger på Min Side hvis det skulle skje en feil eller maskinen krasjer eller noe lignende.

  3. Jim Christian Myhre
    februar 22, 2010, kl. 12:15 pm

    Bokkilden.no
    Jeg kjøpte 5 bøker samtidig og fikk lastet ned 4 uten problem. På den 5. kom det bare opp en feilmelding, og jeg har enda ikke fått lastet den ned.
    Ellers gikk det veldig greit å laste ned bøkene, og å overføre dem til lesebrettet.

  4. februar 22, 2010, kl. 5:21 pm

    Det var helt problemfritt å laste ned bøker og overføre disse til brettet. Bruker programmet som fulgte med brettet, har ikke lastet ned ADE.

    • februar 24, 2010, kl. 1:44 pm

      Jim Christian Myhre :Bokkilden.noJeg kjøpte 5 bøker samtidig og fikk lastet ned 4 uten problem. På den 5. kom det bare opp en feilmelding, og jeg har enda ikke fått lastet den ned.Ellers gikk det veldig greit å laste ned bøkene, og å overføre dem til lesebrettet.

      Hvilken bok er det som ikke fungerte? Greit å vite…

  5. februar 22, 2010, kl. 11:06 pm

    Måtte forsøke 3 ganger før jeg fikk lastet ned Sony’s leseprogram og før jeg fikk gjordt det dukket ikke lesebrettet opp i Adobe Digital editions. Prøvde flere ganger å lagre før det gikk opp for meg at man måtte åpne nedlastningsfilene. Ikke så intuitivt. Skjønnte det når alle nedlastningsfilene hadde samme navn.

    Etter at jeg hadde overført bøkene låste/frøs lesebrettet seg og jeg måtte ta omstart av lesebrettet før jeg kunne lese bøkene

    • LivE
      mars 6, 2010, kl. 11:21 am

      Jeg holder nå på å laste e-bøkene jeg har kjøpt fra min Mac til Reader, jeg har prøvd ulike fremgangsmåter, foreløpig har jeg klart å laste ned en bok, men vet ikke helt hvrdan jeg fikk det til ettersom jeg prøve ulike fremgangsmåter før jeg sjekket i biblioteket. Dette er en liten tolmodighetsprøve.Jeg tror nok det må lages en mer tydelig fremgangsmåte når dette skal ut i butikkene. Allerede hos nettbokhandelen i mitt tilfelle Ark burde det være et valg når du skal laste ned – «Sony reader» eller ADE etc og at det da var lett å linke seg til den riktige programvaren.

  6. Eva L
    februar 25, 2010, kl. 3:38 pm

    Kjøpte Kindle for noen uker siden, og har lastet ned flere bøker på engelsk til den.
    Kjøpte også en bok på norsk fra et annet nettsted, og dette fungerer utmerket! Gledermeg til å ha med masse bøker på ferie, og så bare i håndvesken.

    • mars 11, 2010, kl. 1:49 pm

      Hvilket nettsted kjøpte du norske bøker fra? Bruker du de på kindle?

      Jeg har kun kindle, så får ikke testet dem, men kjøpte Fru Marta Oulie. Skulle laste ned, men fikk link error.

  7. Anna GL
    februar 25, 2010, kl. 7:07 pm

    Jeg tester for Norli:
    Jeg bruker Windows XP, og installasjonen av programvaren begynte av seg selv da jeg plugget i lesebrettet – uten problemer. Etter jeg hadde fått autorisert datamaskinen min, gikk nedlastingen av bøkene fra nettbutikken lett som bare det. Åpnet de i programmet.

    Skulle gjerne hatt en «hard copy» av bøkene i form av pdf eller lignende, slik at man kunne ta tatt en backup av bøkene. Nå kan jeg ikke finne de igjen på maskinen.

    Jeg installerte også Adobe Digital Editions, som ble anbefalt gjennom norli.no, og lastet ned bøkene også dit helt knirkefritt.

    Legge over bøker til leseren:
    Sony Reader Library:
    Jeg trykket mye rundt omkring for å finne ut hvordan jeg skulle få over bøkene. Savnet sårt en knapp som het «transfer book to reader» – både som knapp og som valg på høyreklikkmenyen. Til slutt fant jeg ut at jeg måtte høyreklikke, kopiere, og så trykke på «reader» på menyen og lime inn. Jeg kunne ikke lime inn i «reader»-vinduet, og det savner jeg. Å merke og kopiere flere bøker samtidig gikk fint.

    Adobe Digital Editions:
    Brukte lang tid på å finne ut hvordan jeg skulle få bøkene over på lesebrettet, og måtte ty til hjelpesidene på norli.no-sidene. At jeg skal dra de ønskede bøkene over på lesebrettet som vises i venstremenyen, var ikke selvforklarende i mitt hode. Man skulle her ha helgardert seg slik at man både kunne klikke og dra, men også ha en knapp/høyreklikksmeny hvor man fikk alternativer for å kopiere over på lesebrettet. Å merke og kopiere flere bøker samtidig gikk fint.

    Ved første gangs bruk, så likte jeg Sony sitt program bedre. Det har et enklere/renere uttrykk, og jeg liker det. Adobe sitt program var noe mer «fancy», så det var penere å se på, men jeg følte det var for lite funksjoner i programmet. Må teste ting videre fremover.

  8. Eva L
    februar 26, 2010, kl. 7:53 pm

    Men får man ikke kjøpt E-bøker på norske nettsteder enda? Så langt har jeg kun funnet bøker på Digitalbok.no??
    Noen som vet?

  9. eBokormen
    mars 1, 2010, kl. 9:00 am

    Det kommer trolig norske e-bøker i de fleste norske nettbokhandlere 16. mars.

  10. krlin
    mars 1, 2010, kl. 7:56 pm

    Tester for Norli.

    Jeg har kjøpt 5 e-bøker. Nedlastingen tok 3 minutter(jeg har Windows 7 professional og bruker Firefox). Alle de bøkene jeg har kjøpt ligger også på Min Side hos Norli og jeg kan laste dem ned igjen om det er nødvendig. Jeg klikker på lagre (ikke åpne), deretter åpner nedlastingene. Titlene viser seg på listen i Reader Library. Da får jeg dem overført til lesebrettet uten noen problemer. Det er bare å kose seg med bokene nå 🙂

  11. mars 2, 2010, kl. 1:20 pm

    Hei. Tester for Norli. Har overhode ikke noen problemer med kjøpe og laste ned bøkene til pcen, men problemene starter når jeg skal ha de over på Kindlen min eller iphonen. Har forsøkt å sende de til mailen min på kindle, men får beskjed om at epub ikke er supportet av kindle. Må jeg gjøre om filene for å få de på dette lesebrettet, og hvordan itilfelle gjør jeg det. Har forsøkt å få de over på Iphonen min og, men der får jeg beskjed om at det er failed når jeg laster de over på txtr. Noen forslag? Kommer ikke til å lese bøkene hvis de blir liggende på pcen tror jeg. det er ikke like hyggelig og enkelt å krype opp i sofaen med den…

  12. vb
    mars 4, 2010, kl. 11:46 am

    Jeg tester for bokkilden. Lastet ned en bok før jeg oppdaget at det hadde vært smart å laste ned ADE først. Lastet deretter ned ADE og valgte deretter «lagre» og ikke «åpne» og var usikker på om boken var nedlastet eller ikke, da jeg ikke fant den igjen. Etter dette gikk det smertefritt.

  13. LivE
    mars 4, 2010, kl. 7:48 pm

    Jeg tester for Ark. Jeg har litt problemer med å komme i gang. Jeg får følgende feilmelding på lesebrettet: calibration error detected. Please restart calibration process. Jeg fant på nettet løsningen: This error indicates that an issue occurred during the calibration procedure. Follow this procedure to resolve this issue.

    1. Using the stylus, tap the «X» to restart the calibration process.
    2. Tap the center of each «X» that appears on the screen.
    3. When «Touch Panel calibration completed» is displayed, click «OK».

    Jeg fulgte oppskriften og kom omsider videre ettet å ha tappet ca 20 ganger på X-ene på skjermen. Da jeg så skulle laste ned bøkene til Launcher etter at jeg hadde kjøpt dem, så det ut som det gikk greit, men etter ca 5 minutter (jeg har kjøpt 17 bøker – med andre ord stor tro på lesebrettet) Beskjeden som kom var at installasjonen var 100 % completet – men den eneste boksen som var trykkbar var «cancel» jeg hadde nok forventet meg en «ok» jeg ventet litt for å se om noe skjedde, men da det ikke gjorde det trykket jeg på «cancel». Og det virker som jeg må gjenta prosessen en gang til.

  14. LivE
    mars 4, 2010, kl. 8:53 pm

    Jeg har nå lastet ned både Sony reder og ADE – men hvordan får jeg bøkene jeg har kjøpt over til reader? Det er mulig jeg er litt trøtt nå, men jeg synes nok dette var litt omstendelig, eller kanskje jeg har gjort noe i feil rekkefølge. Jeg håper noen kan hjelpe meg før bøkene forsvinner 🙂 !

  15. LivE
    mars 6, 2010, kl. 3:08 pm

    Fikk omsider til å laste bøkene ned til lesebrettet. Det er jo egenetlig ikke så komplisert bare litt ulogisk fremgangsmåte synes jeg. Det skulle absoultt vært et valg «laste ned til brett». Jeg har Mac tester for Ark og brukte Sony reader Library, syntes den var litt enklere i bruk. Gav opp Adobe nå som jeg har fått det til på SRL. Nå gleder jeg meg til å teste selve leseropplevelsen 🙂

  16. mars 7, 2010, kl. 9:15 pm

    Jeg tester for bokkilden.
    Jeg klarte å bytte usb kabel med min pappa og lastet derfor ned ADE først og kjøpte noen bøker som det gikk veldig fint å laste ned, men disse har jeg ikke klart å kopiere over på lesebrettet. Jeg vet ikke om det kan ha tatt for leng tid fra de var nedlastet eller om det er noen annen grunn?
    Da dette ikke fungerte, lastet jeg inn programmet som fulgte med lesebrettet, og lastet noen av bøkene på nytt. Det har gått smertefritt!

  17. M
    mars 10, 2010, kl. 8:30 pm

    Etter at feilen med nedlastningen var ordnet opp i, har jeg opplevd det som smertefritt å kjøpe bøker for deretter laste de ned. Overføringen til eReader fungerer supert med «dra og slipp» -et kjært fenomen for oss Mac-brukere.

  18. Rutha
    mars 11, 2010, kl. 10:15 am

    Da jeg lastet ned adobe for første gang tror jeg ikke at jeg fikk skrevet inn brukernavn og passord til adobe (husker ikke helt), så når jeg skulle prøve å overføre ebøkene til iphone fikk jeg ikke lest dem, fordi skrivebeskyttelsen var aktiv. Jeg tenkte da at hvis jeg skriver inn brukernavnet og passord i adobe-programmet ville dette løse seg, men det gjorde det ikke. Så jeg prøvde å slette ebøkene for å laste dem ned igjen, for jeg hadde forstått at jeg kunne laste ned ebøkene så mange ganger jeg ville, så lenge det var til min bruker. Det fikk jeg altså ikke. Når jeg går til nettsidene til norli og trykker på «Last ned eboka», kommer jeg til en helt hvit side der det bare står LINK_ERROR.
    Er det ikke mulig å laste ned bøkene flere ganger? I såfall har jeg kasta bort penger.

    • Rutha
      mars 16, 2010, kl. 9:48 am

      etter å ha fått hjelp fra norli fikk jeg beskjed om at ebøkene i testperioden bare kunne lastes ned en gang, men med litt smøring fikk jeg mulighet til å laste dem ned igjen.
      jeg får txtr til å fine, for får enabla DRM/DMR (husker ikke rekkefølgen), men får det ikke til å funke på stanza…noen som vet hvordan?

  19. MagriK
    mars 13, 2010, kl. 9:44 pm

    Ark

    Jeg hadde installert ADE fra før og lastet noen gratis e-bøker uten problem. Da jeg fikk lesebrettet, kjøpte jeg 8 bøker samtidig. Jeg lastet ned alle e-bøker neste samtidig, før første nedlasting var ferdig. Jeg bruker Firefox som nettleser. Ved å klikke på filen, ble alle bøkene åpnet i ADE men bare to av dem var i biblioteket. Til slutt flyttet jeg filene til mappen «My Digital Editions» og det løste problemet.

    • MagriK
      mars 13, 2010, kl. 9:47 pm

      Ark

      Jeg glemte å si at jeg ikke kunne se lesebrettet mitt (Sony Reader) i ADE og kunne da ikke overføre bøkene. Jeg installerte Sony programmet og da fungerte det hele. Rart.

  20. Jonas
    mars 14, 2010, kl. 5:56 pm

    Det meste fungerte greit bortsett fra selve overføringen av boka til brettet.
    Skulle være veldig enkelt, og så forsåvidt ut til å være enkelt da det bare er å trykke på sync now, men den knappen fant jeg ikke med en gang, brukte sikkert over en time fra jeg kjøpte første bok til nedlastning og registrerting og overføring til brettet.
    De 4 bøkene jeg da kjøpte fikk jeg opp feilmld, men prøvde på nytt igjen og da gikk betalingen igjennom.
    Har ikke sjekket om det ble dobbeltbetalt da jeg hadde tastet inn alle detaljer enda.

  21. Nina
    mars 22, 2010, kl. 3:29 pm

    Tester for ark, men får ikke lastet ned den boka jeg akkurat har kjøpt… Det er Skyggemannen.

  22. januar 19, 2013, kl. 2:08 am

    Wow, marvelous blog layout! How long have you been blogging for?

    you make blogging look easy. The overall look of your website is wonderful,
    let alone the content!

  1. No trackbacks yet.

Legg igjen en kommentar

