Hjem > Kjøpsprosessen > Noen som har kjøpt e-bøker?

Noen som har kjøpt e-bøker?

Hei, da er vi spente på å høre fra deg etterhvert som dere har handlet. Fungerer kjøpsprosessen tilfredstillende, er det noe du står fast på? Eller går alt som det skal?

Uansett erfaring er det nyttig for oss å få tilbakemelding på det. Det er kunder fra mange forskjellige nettbutikker med på denne testen, så oppgi hvor du har handlet i kommentarene dine.

Kategorier:Kjøpsprosessen
  1. Jim Christian Myhre
    februar 19, 2010, kl. 1:35 pm

    Hei. Jeg tester for bokkilden, og kjøpte 5 bøker på en gang. Å kjøpe bøker og å betale er jo som å kjøpe vanlige bøker. Nedlastingen gikk greit, og det var ingen problem å overføre dem til lesebrettet.
    Men det var 1 av de 5 bøkene som jeg ikke fikk lastet ned. Der fikk jeg: ERROR_OCCURRED.

    • februar 23, 2010, kl. 1:24 pm

      Hei
      Kan du sende linken som ga feilmeldingen til eboktest@gmail.com, så skal vi prøve å finne ut hva som er feil.

      Vennlig hilsen
      Maja
      Webutvikler
      bokkilden.no

  2. Nina
    februar 19, 2010, kl. 2:33 pm

    Nettopp kjøpt en bok på bokkilden og det fungerte veldig greit.

  3. CH
    februar 19, 2010, kl. 5:22 pm

    Selve kjøpet av nettboken gikk fint. Enkelt og greit. Kjøpte bok på Bokkilden.

    Men strevde med å finne hvordan jeg skulle laste ned programmet for å lese boken, og hvordan legge inn nettboken i programmet. Heldigvis fikk jeg litt hjelp her inne, men selv med den hjelpen strevde jeg. Jeg er ikke flink med data og ikke vant med å laste ned ting så måtte til slutt spørre om hjelp. Med litt øvelse går nok det bra også.

  4. Grete Måsøy
    februar 19, 2010, kl. 7:03 pm

    Lastet ned min første bok fra bokkilden nå nettopp, hadde ikke noe problem med nedlasting. Gikk raskt og greit.

  5. Rigmor
    februar 19, 2010, kl. 8:59 pm

    Lastet ned 6 bøker fra bokkilden, uten problemer. Lastet først ned Adobe Digital Edition, og tok åpne (ikke lagre) ved nedlastingen av bøkene. Prøvde meg på å ta lagre, men det fikk jeg ikke til å fungere. Valgte en ny mappe å lagre i, som jeg kalte ebok, men fikk ikke boka over i Adobe Digital Edition da (fikk ikke opp rett filtype ved importen). Ved å ta åpne istedenfor lagre, gikk det som smurt. Usikker på hvorfor (kjører Windows Vista på denne pcen, og brukte IE som nettleser ved nedlastingen)

    • februar 19, 2010, kl. 10:52 pm

      Hei, dette minner litt om noe jeg selv var borti på en maskin, skjønte ikke helt hvorfor jeg heller.

      Jeg ser jo av alle tilbakemeldingene her at det er en del utfordringere knyttet til nedlasting og det å komme i gang. Uansett, tusen takk for tilbakemeldinger alle sammen – fortsett med det.

  6. Magnus Rudolfsen
    februar 20, 2010, kl. 8:50 am

    @Rigmor
    Problemene skyldes nok at boken du kjøpte var en bok med DRM. I det tilfellet er den filen du får lastet ned en såkalt acsm-fil. Dette er en form for kvittering på kjøpet. Det er ikke selve eboken, men en fil som Digital Editions bruker for å hente boken fra nettet.

    Importerer en filen så må det være selve eboken. En kan laste ned alle disse til en mappe slik du beskriver, men da må en enten dobbelklikke (åpne) filen direkte eller velge åpne i Digital Editions.

    Håper dette var klargjørende.

  7. HL
    februar 20, 2010, kl. 2:07 pm

    Jeg prøver å få kjøpt e-bøker via bokklubben. Fikk lagt i handlekurven første gang, men handlekurven ble borte da jeg logget meg inn. Prøvd på nytt, men bøkene blir ikke lagt i handlekurven……

    • februar 22, 2010, kl. 11:38 pm

      Sikker på at du bruker nettleser som tillater cookies? Handlekurv fungerer ikke hvis du har noe som blokkerer cookies

  8. CH
    februar 20, 2010, kl. 2:22 pm

    Kjøpte noen flere bøker fra Bokklubben. Huff, jeg sliter med nedlastingen. Synes det er vanskelig og kronglete å finne ut av, at bøkene til slutt havner der de skal er mere flaks enn dyktighet. Når jeg prøver å bruke Opera får jeg ikke lastet ned noen ebøker, men med Fox går det på et vis.

  9. HL
    februar 20, 2010, kl. 2:51 pm

    Da fikk jeg endelig lagt en bok i handlekurven, og kom til betalingen. Fikk feilmelding ang bank id’n min (som i følge nettbanken er helt ok) – da er det bare å vente på tilbakemelding fra banken over helgen….. sukk – jeg som gledet meg sånn til å få teste e-bok allerede i dag!!

    • februar 22, 2010, kl. 11:40 pm

      Pass på at brannmuren din ikke blokkerer transaksjonen. Noen brannmurer liker ikke at man blir koblet videre til visa/mastercard og tilbake

      • HL
        februar 24, 2010, kl. 7:31 pm

        Manglet visst java!

  10. AC
    februar 21, 2010, kl. 8:04 am

    Jeg har får opp følgende feilmelding når jeg forsøker å logge inn på bokkilden:
    Intern Feil at 21.02.10 09:02
    Exception i fatalFeil.jsp
    java.lang.NullPointerException

    Jeg skal ha siste versjon av Java instalert, så jeg skjønner ikke dette helt.

    • februar 23, 2010, kl. 1:14 pm

      Hei
      Dette vil vi gjerne hjelpe deg med. Kan du sende brukernavnet ditt til
      eboktest@gmail.com, så skal vi se om vi finner ut av det.

      Vennlig hilsen
      Maja
      Webutvikler
      bokkilden.no

      • AC
        februar 23, 2010, kl. 5:51 pm

        Jeg har nå sendt mail. Jeg får ikke samme feilmelding nå, men får fortsatt ikke logget inn. Feilmeldingen nå er HTTP 500 Intern serverfeil, og det står at mest sannsynlig årsak er at webområdet er under vedlikehold, eller har en programmeringsfeil.

        Kanskje dette henger sammen med .com i mailadressen? Jeg så det var noen andre som hadde problemer med dette, og at det skulle utbedres fra og med i morgen.

  11. vb
    februar 21, 2010, kl. 9:18 am

    Prøvde å kjøpe bøkene på en mini-PC der jeg bruker Linux og Firefox, og prosessen gikk fint helt til betalingen skulle bekreftet. Da hang hele systemet seg opp og pc’en måtte restartes.

    Fra Firefox på pc med Windows gikk det fint. Bestilte 4 bøker og fikk dem uten problemer.

    • vb
      mars 4, 2010, kl. 11:42 am

      Jeg glemte å skrive at jeg tester for bokkilden.

  12. HL
    februar 21, 2010, kl. 12:14 pm

    Har nå fått kjøpt og lastet ned en bok fra bokklubben (når jeg har lagt en e-bok i handlekurven forsvinner resten av e-bok utvalget – litt tungvindt å måtte kjøpe en og en bok). Veldig greit å laste ned boka. Hadd installert anbefalt program på forhånd, og boka la seg rett inn i leseprogrammet.

  13. HL
    februar 21, 2010, kl. 12:26 pm

    Prøvd igjen å kjøpe bok. Denne gangen kom jeg tilbake til e-bøkene når jeg la bøker i handlekurven, slik at jeg fikk handle så mange jeg ville :). Gått ok med alt helt til jeg skal laste ned. På siden for nedlastninger («dine e-bøker») har teksten til to av bøkene kommet over hverandre (de to øverste på venstre side, har i alt 8 bøker til nedlastning), slik at jeg ikke får lastet ned den øverste boka til venstre. Er det noe som kan fikses på, tro?

    • februar 23, 2010, kl. 1:52 pm

      Hei
      Kan sende medlemsnummeret ditt til eboktest@gmail.com så skal jeg se hva som har skjedd på Din Side.

      Vennlig hilsen
      Maja
      Webutvikler bokkilden.no

      • HL
        februar 24, 2010, kl. 4:42 pm

        Nå får jeg fram «last ned e-boka» på alle bøkene på min side. Får imidlertid opp meldingen LINK_ERROR. Kanskje gått over tiden på 2 døgn??? Lurer i grunnen litt på hvorfor bøkene kun er tilgjengelig for nedlastning i 2 døgn? Ser i en e-bok handel at der kan bøkene lastes ned i inntil ett år etter kjøp, hvis jeg forstår det riktig…. 2 døgn kan være knapt dersom det oppstår vanskeligheter med nedlastning etc, og det trengs hjelp fra kundeservice.

  14. februar 21, 2010, kl. 7:34 pm

    Har kjøpt og lasta ned ei E-bok frå Bokklubben.no i dag, det gjekk enkelt og greit.
    Var skuffa over bokutvalet, det var lite fristande. Men dette er jo ein testperiode, så skjønner at utvalet er begrensa.

  15. februar 22, 2010, kl. 11:39 am

    Ja, det er et litt begrenset utvalg, jeg må si meg enig i det. Vi håper på noen titler til inn i løpet av testen, men det store utvalget må vi nok vente litt lenger på.

  16. Jim Christian Myhre
    februar 22, 2010, kl. 12:29 pm

    Skulle ønske dere kunne legge inn en omtale av boken (slik som er på ryggen til vanlige bøker). Tror det kan gjøre det enklere å gjenkjenne bøkene, når man har fått lastet ned endel.

    • Mona Nummedal
      februar 24, 2010, kl. 8:52 am

      Hei

      Vi har anbefalt forlagene å legge inn baksideteksten i e-boka og f.eks Gyldendal gjør det. Når boka er lastet inn i Digital Editions åpner du den delen som heter Om + tittelen på boka. Her ligger baksidetekstes sammen med kolofonside og Om forfatteren.

      mvh
      Mona Nummedal, Bokbasen

  17. Joakim C
    februar 22, 2010, kl. 12:31 pm

    Første bokkjøp fra Bokkilden gikk greit, men enig med de som synes det var tungvint å måtte lete frem nedlastingene etter kjøpet. Gjorde ikke dette med en gang, og da tok det litt tid før jeg fant boken jeg hadde kjøpt og fikk lastet den ned. Andre bokkjøp forsøkte jeg meg på «hva er psykologi»- og fikk da problemet med acsm filer som andre har beskrevet. Det ville ikke åpne seg automatisk i Adobe Digital Editions, så jeg måtte lagre, og velge «åpne i» for å få det til. Det hadde jeg aldri skjønt hvis det ikke var beskrevet på denne siden – ganske høy vanskelighetsgrad på kjøpet, synes jeg.

  18. februar 22, 2010, kl. 1:51 pm

    Nå har jeg 4 e-bøker på min Sony Reader PRS-600.
    Jeg fikk først feilmelding 3 ganger ved nedlasting/installering av Adobe Digital Editions, men da jeg forsøkte å laste ned og installere dagen etter, gikk det greit.
    Trodde at bokfilen skulle lagres, det var mest logisk. Klikket på Åpne mest for moro skyld – og da gikk den inn i ADE med en gang.
    Kjempelett å dra bøkene over fra ADE til lesebrettet. Jeg brukte litt tid på å få opp lesebrettet i ADE venstremenyen.

    • februar 23, 2010, kl. 1:03 pm

      Jeg ser at svært mange sliter med dette – vi skal passe på å presisere at å klikke på «Åpne» er å foretrekke 🙂

  19. februar 22, 2010, kl. 6:06 pm

    kjøpet av bøkene gikk kjempegreit fra Bokkilden.

  20. februar 23, 2010, kl. 10:15 am

    hei,
    da har jeg hatt gleden av å innstallere min fine e-bok og lastet med 4 titler fra bokklubben. (Enig i at utvalget var minimalt…menmen).
    Jeg har kjøpt tre Helene Uri bøker, og i Thumbnail-view i biblioteket blir alle coverene like. Jeg hadde likt om de beholdt sine orginale coverbilder her, slik de ble vist da jeg kjøpte de hos bokklubben.

    Det er egentlig mine første tanker til nå, kommer med mer når e-boken er ferdig ladet… har forstått at man kan lade via usb, og at den er klar når det røde lyset slukkes…etter 4 timer..riktig?

    • februar 23, 2010, kl. 11:52 am

      Det er riktig! Den slutter å lyse når den er ladet. Du må kople den fra pcen for å skru den på.

  21. februar 23, 2010, kl. 11:51 am

    Hei. Jeg tester for norli.no og synes det var litt forvirrende å vite hva man skal gjøre etter at kjøpet er gjennomført! Jeg forventet å få tilsendt noe og så ikke teksten på bekreftelsessiden der det sto en link til nedlastingssiden. Kan denne gjøres tydeligere? Hvorfor er det ikke link til nedlastingen fra eposten man mottar som bekreftelse?

    Hvorfor får man ikke beskjed om hvilke man har lastet ned- de burde merkes så man ikke laster ned unødvendig mange ganger ved et uhell.

    Og en siste ting: hvorfor følger det ikke med omslagsbilder slik at man ser hvordan boken ser ut på lesebrettet? Alle ser jo identiske ut.

    • februar 23, 2010, kl. 1:02 pm

      Takk for fine innspill, vi skal se på utformingen både på siden du laster ned og e-postbekreftelsen også.

      Bøkene skal kunne lastes ned flere ganger – det du etterspør er kanskje en mulighet til å se hvor mange ganger du har lastet ned hver enkelt bok?

      Omslagsbilder er en utfordring da forlagene ikke nødvendigvis har rettigheter til å bruke gamle omslag i elektroniske utgaver. På nyutgivelser vil det derimot komme inn omslag fra nå av.

  22. Rutha
    februar 23, 2010, kl. 1:54 pm

    Jeg var spent da jeg skulle laste ned program og e-bøker.
    Har en mac, og opplever ofte at programmer ikke samarbeider like bra. Men dette gikk problemfritt og var gjort på svært få minutter.
    Spent så langt.
    Nå får jeg sette meg ned senere idag og se om jeg klarer å lese på dataskjermen, er usikker på hvor komfortabelt det blir….

  23. februar 23, 2010, kl. 3:16 pm

    Jeg har kjøpt 6 bøker fra Bokklubben og må si at selve handelen gikk veldig enkelt og greit (med kredittkort). Har også fått løst overøfring til lesebrett, men det tar jeg mer om senere i dag.

  24. februar 24, 2010, kl. 1:35 pm

    Går det an å låne bort ebøker?

    • Anonym
      februar 24, 2010, kl. 7:38 pm

      Godt spørsmål!

    • eBokormen
      mars 1, 2010, kl. 5:21 pm

      Ikke de med kopibeskyttelse (DRM), som vel er alle i denne testen.

      Senere er det opp til forlagene om de registrerer e-bøkene med kopibeskyttelse eller vannmerking. Vannmerking betyr at e-boka blir «vannmerket» med navnet på kjøper.

  25. H Minde
    februar 25, 2010, kl. 4:27 pm

    Godt igang med kjøp av bøker :0) – savner at bildet av bøkene kommer opp på lesebrettet/PC. Kun 2 av 12 bøker kom med bilder/image på fronten og det var bøkene til Grennes og Moxness.

  26. Anna GL
    februar 25, 2010, kl. 6:57 pm

    Jeg tester for Norli.no:
    Kjøp av bøker på norli.no var helt uten problemer. Bøkene la seg i handlevognen og man betalte som om man kjøper andre produkter på nettsidene.

    Dog: Noe irriterende at det hoppet til en ny side når man trykket på «kjøp» – man ønsker å fortsette å være på den samme siden, selv om man legger er bok i handlekurven.

    • februar 26, 2010, kl. 11:20 am

      Hei
      Det er meningen at man skal bli stående på samme side når man legger noe i handlekurven, dette skal vi se på.

      Hilsen Maja
      Webutvikler

  27. Per K
    februar 25, 2010, kl. 8:29 pm

    Då er lesebrettet på plass. Kjøpte bøker på bokklubben.no, noko som fungerte problemfritt. Brukte Adobe Digital Editions og lasta bøkene ned der. Får ikkje lasta ned Sony Reader, får berre opp feilmelding. Prøvde på ei anna maskin og der fungerte det. Får ikkje opp lesebrettet i ADE på mi maskin så eg har hatt litt problem med å overføre bøkene til lesebrettet, kan ikkje «dra» bøkene over.
    Ser fram til å teste brettet til lesing.

  28. André Espelien
    februar 26, 2010, kl. 6:04 pm

    Her gikk alt som smurt gitt, både kjøp via Ark’s sider, laste ned (åpne) og å finne bøkene i ADE. Ingen problemer altså.
    Skulle gjerne gjerne gjerne testet bøkene på lestebrett i tillegg, så hadde opplevelsen vært komplett 🙂

    Mvh André
    -tester-

  29. februar 26, 2010, kl. 9:21 pm

    Hei. Jeg tester for Nordli. Jeg har kjøpt tre bøker. Kjøpet og betalingen gikk helt fint. Nedlasting til PC gikk også fint. Overføring til lesebrett finner jeg ikke ut av.Brettet er ladet opp. Det eneste jeg oppnår er tegning av USB kabel/støpsel og meldingen: Do not disconnect. Når lesebrettet ikke er koblet med USB kabel kommer føgende melding: Calibration error deteation prosess. Please restart calibration process.

    Vet ikke hva jeg skal gjøre. Kan noen hjelpe.

    • krlin
      mars 1, 2010, kl. 8:54 pm

      Do disconnect. Calibration error – bruk stylus, klikk krysset på brettet. Det dukker opp ca 5 ganger og da er du ferdig med kalibrering.

  30. Pål R
    februar 27, 2010, kl. 5:22 pm

    Kjøp og overføring gikk problemfritt. Jeg opplever overføringsmetoden som enkel og oversiktelig.

  31. Bø!!
    februar 28, 2010, kl. 4:12 pm

    Pål R :
    Kjøp og overføring gikk problemfritt. Jeg opplever overføringsmetoden som enkel og oversiktelig.

    Ark-tester Støtter denne uttalelsen – rimelig selvforklarende.
    Er litt usikker på hvor jeg fysisk finner boka på min Mac, mtp backup,
    men ikke noe problem før jeg skal overføre boka til en annen maskin,
    bytte maskin eller at den krasjer….

  32. Bø!!
    februar 28, 2010, kl. 4:44 pm

    … kommer boka over som ei fil til maskina mi?

    I nedlastingsboksen min får jeg opp filtype ACSM, Adobe Content Server Message.
    Når jeg dobbel-klikker på den nedlastede ACSM-fila, lastes det direkte over til Adobe Digital Editions (ADE) hvor det kommer opp et kommunikasjonsvindu som sier at boka lastes ned (eller opp). Så er boka tilgjengelig i leseprogrammet ADE !!

    Det er litt forvirrende at de tre bøkene jeg handlet hos ARK kom opp med samme filnavn, kun med prefix 1 og 2 på hhv andre og tredje bok.

    Venter nå på at Posten skal komme med ledebrettet – så kan jeg gå videre =:)

    • Bø!!
      mars 5, 2010, kl. 3:30 pm

      Fant dem etter hvert – under dokumenter/digital edition for ADE – og dokumenter/My books/Reader library for RL. Ligger da som EPUB-dokumenter.

      Kjøpt flere bøker fra ARK.no, og lasta dem ned fra basen en gang – men har pakket opp bøkene (fra nedlastingsmappa mi) på maskin og brett flere ganger. Dette på bakgrunn av samme problemer som ThomasD nevner i #53. Føler (kanskje ubegrunnet) at programvaren fra SONY fører til at jeg ikke kan slette noen bøker (duplikater).

  33. Pål R
    februar 28, 2010, kl. 7:36 pm

    Jeg vet ikke hvor filene blir lagret på Mac, men i Windows 7 så blir de lagret under My Documents/My Books/Reader Library.

  34. Øyvind B
    mars 1, 2010, kl. 1:10 pm

    Kjøpte en bok på bokkilden. Veldig grei kjøpsprosess. Litt merkelig at jeg måtte bekrefte leveringsadresse for en nedlasting.

    Dersom jeg etter 48 timer prøver å laste ned filen på nytt får jeg LINK_ERROR. Det bør vel vises på nedlastingssiden at mer enn 48 timer har gått.

  35. Thomas D
    mars 5, 2010, kl. 2:16 am

    Kjøpte to (foreløpig) bøker på ark.no. Dette kunne ikke vært lettere. Bruker Chrome i XP.

    Overførte bøkene fra PC til brett via ADE og oppdaget at flere duplikater (som ikke lot seg åpne -> invalid/protected page) ble liggende sammen med de kjøpte titlene i books-mappa. Disse var det bare å slette. Har ennå ikke funnet årsaken til denne merkverdigheten.

  36. mars 5, 2010, kl. 9:16 am

    Hva blir prisen på ebøkene? Det har foreløpig ikke vært noe tema i denne testingen – og hører kanskje ikke hjemme her likevel. Jeg har skrevet noen kommentarer rundt dette på http://www.leselysten.com – og kanskje vi får en diskusjon rundt det her også

    • Øyvind B
      mars 8, 2010, kl. 4:48 pm

      Jeg er vel så enig som det kan få blitt – jeg har hvertfall gjort meg nogenlunde samme tanker rundt prisen på ebøker som du beskriver på bloggen din (diskusjonen hører vel ikke hjemme her, men jeg ville kommentere innlegget ditt). Jeg er redd, veldig redd, for at forlagene priser seg ut, og dermed ødelegger markedet. Folk flest er vel opptatt av at det skal «lønne seg» å gå over til en ny leseprosess og da bør lesebrettet betale seg, hvertfall etter noe tid. Jeg venter hvertfall med å skaffe meg lesebrett til mange nettbutikker har startet salg av ebøker og jeg får et førsteinntrykk av pris.

      • mars 10, 2010, kl. 6:14 pm

        I dag har jeg jo da fått med meg at det ser enda litt mørkere ut for oppstarten av eboksatsingen her til lands – vi får bare håpe og se

  37. Bø!!
    mars 5, 2010, kl. 3:43 pm

    Har delt opp mine kjøp, og ved kjøp av flere ebøker – hopper nettbutikken (for Ebøker) tilbake til nettbutikken for papirbøker. Dette skjer ikke etter at andre (E)bok er lagt inn i handlekorga.
    Får opp noen underlige format på visning av handlekorga, men det kan ha noe med at jeg bruker Mac og Safari – et ikke ukjent fenomen.
    Det er litt rart å måtte bekrefte leveringsadresse ved betaling – før nedlasting. Kanskje bedre å bekrefte at det er riktig person….
    Savner oversikt (på ARK.no) om jeg har lasta ned boka en, to, tre…. eller flere ganger. Jeg erindrer at det var mulig å gjøre dette inntil seks ganger?? men ikke sikker på sannheten i det.

  38. GroB
    mars 6, 2010, kl. 2:20 pm

    Hei
    Jeg benytter Sony Reader PRS-700 (benyttet siden august 2009), og har testet kjøp og nedlasting av fire bøker (norli.no). Det gikk greit. Fungerer stort sett som når jeg kjøper e-bøker fra utenlandske bokhandlere som Waterstone’s og WH Smith. Kunne tenkt meg at det ved valg av nedlasting stod «Adobe digital editions» i stedet for bare «digitaleditions.exe» for å tydeliggjøre akkurat hvor fila kommer til å legge seg.

    Tror det kan være lurt med en mer detaljert «oppskrift» mht. hvor filene legger seg, da dette ikke alltid er like enkelt å finne ut av de første gangene man gjør en slik nedlasting (jeg klundret i hvertfall en del i høst), og dersom man ikke skal skremme bort potensielle kjøpere av e-bøker må det være enkelt å bruke – fra første tastetrykk.

  39. Line A
    mars 8, 2010, kl. 6:05 pm

    Jeg tester for Norli, og fikk brettet i dag, og har etter en del besvær klart å komme i gang. Jeg har kjøpt bøker fra Waterstones og Norli. Selve kjøpet gikk fint, men det er irriterende hos Norli at du ikke kommer tilbake til siden eter å ha lagt bøker i kurven. Nedlastingen til Adobe Digital Editions gikk greit – og da jeg endelig skjønte hvor filene lå og hvordan de skulle overføres til leseplaten gikk det enda bedre.

    For oss som er litt klumsete hadde det vært OK med en litt mere detaljert bruksanvisning til hvordan komme i gang.

  40. mars 10, 2010, kl. 9:17 am

    Dagsavisen skriver i dag at satsningen på ebøker igjen kan bli utsatt fordi forlagene vil at regjeringen skal droppe moms på ebøker. Samtidig har de satt veldig høye priser på bøkene uten momsen – det blir spennende å se hva prisnivået blir til slutt. les mer på: http://www.dagsavisen.no/kultur/article474292.ece og/eller leselysten.com

  41. mars 11, 2010, kl. 12:14 pm

    Interessant nok så er Levi Henriksen ute i Dagsavisen med bekymring for fremtiden… http://www.dagsavisen.no/kultur/article474513.ece
    http://www.leselysten.com

  42. MagriK
    mars 13, 2010, kl. 9:34 pm

    Jeg tester for Ark og fikk lesebrettet bare i dag.

    Jeg har kjøpt 8 bøker fra Ark. Det gikk bra til bortsett fra jeg har «mistet» handlevognens innhold flere ganger.

  43. Jonas
    mars 14, 2010, kl. 6:12 pm

    Tester for akademika, har foreløpig kun kjøpt fra dem.
    Etter første kjøp av bok med utfylling der, sony og adobe (som tok rundt en times tid) går alt veldig bra med innkjøp, nedlastning og overføring til brettet.

    Helt enig med Line A i punkt 60 om at det burde være en litt mer detaljert bruksanvisning for første gang, etter første gang går alt som smurt 🙂

    • Jonas
      mars 14, 2010, kl. 6:16 pm

      Veldig enkelt å bruke brettet selv med brukket hånd 🙂

  44. mars 16, 2010, kl. 10:07 am

    Så må vi altså da bare fortsette å vente på lanseringen av ebøkene på norsk. Forlagene har bestemt seg for å vente på en avklaring rundt moms-spørsmålet. Trist. Bok og samfunn og leselysten.com har mer om dette i dag.
    Jeg lurer jo nå på om de som har ansvaret for denne testingen vil at vi skal fortsette å melde inn våre opplevelser og erfaringer?

    • Magnus Rudolfsen
      mars 17, 2010, kl. 8:25 am

      Det er helt supert om dere fortsette å melde inn erfaringer til oss. Vi fortsetter å jobbe, selv om lanseringen er midlertidig utsatt.

      Takk for alle tilbakemeldinger så langt. Det har vært veldig nyttig for oss.

  45. Bø!!
    mars 17, 2010, kl. 8:20 am

    Jeg er bare tester…. men jeg gikk inn på en kontrakt (med ARK) på en testperiode fra 15. februar-15. mars. Vil tro at det er av interresse å få tilbakemeldinger på langtidsbruk, selv om ebok-satsinga nå ser ut til å ha fått seg et skudd for baugen 😦
    Savner også litt mere informasjon om videre framdrift i prosjektet, eller om det er terminert.

  46. Magnus Rudolfsen
    mars 17, 2010, kl. 8:23 am

    Prosjektet er definitivt ikke terminert. Vi jobber videre med utviklingen av løsningen, samt forbedringer basert på tilbakemeldingene som er kommet inn.

    Dette er bare et midlertidig skudd for baugen. E-bøker kommer uansett om kulturdepartementet ikke gir mva fritak.

    • Bø!!
      mars 17, 2010, kl. 9:18 am

      BRA 🙂

  47. Jeanet
    mars 18, 2010, kl. 2:40 pm

    Hei =)
    Jeg tester for Ark, og jeg synes det å kjøpe ebøker er utrolig enkelt og lettvint. Det er bare å velge de du vil ha, og betale, laste de ned og lese i vei. Det som tar tid er å finne ut hvilke bøker man vil kjøpe.

  48. Marianne
    mars 18, 2010, kl. 7:14 pm

    Jeg kjøpte flere bøker, tester for Norli. Jeg synes det gikk veldig greit. Enkelt å skaffe bøkene og å få dem, men vil tilbake til hovedsiden etter betaling! Har kjøpt bøker hos Norli og hos en utenlandsk e-bokhandler.

    Er det planlagt noen «min side» der du finner nedlastingslenkene dine i tilfelle du surrer i første omgang?

  49. mars 19, 2010, kl. 2:03 pm

    Så langt synes jeg egentlig at det meste virker veldig greit med å kjøpe ebøker. Jeg har testet for bokklubben og det er både oversiktlig og greit å navigere på sidene og nedlastingen har også fungert veldig fint. Å lese på lesebrett er også en veldig god opplevelse. Så får vi håpe momsavklaringen kommer snart og at det snart blir mer norske ebøker tilgjengelig (

  50. mars 23, 2010, kl. 12:31 pm

    Mens jeg venter på at det skal komme flere ebøker tilgjengelig, har jeg kost meg med lydbok – leselysten.com

  51. Morten
    april 6, 2010, kl. 3:40 pm

    Når kommer e-bøkene i nettbutikkene. Noen som vet?

    • april 7, 2010, kl. 9:00 pm

      Det er foreløpig lagt på vent inntil videre. Forlagene venter på momsavklaringen – selv om de etter min mening bare kunne begynt. Det kan nok fort bli både uker og måneder før dette er i full gang. Men du kan få noen på http://www.digitalbok.no /Hilsen Espen (leselysten.com)

  52. Kine Øverby-Jahnsen
    april 12, 2010, kl. 9:43 am

    Har blitt veldig glad i lesebrettet mitt og har ikke lyst til å gå tilbake til vanlige bøker, men mangler flere bøker å laste ned. Spesielt norske bøker. Noen som vet om andre norske nettsider foruten de som er med i testingen og digitalbok.no?

    • april 15, 2010, kl. 11:43 am

      Det er ikke så mange jeg vet om. Du kan kanskje finne noen gamle på project gutenberg, men det er stort sett ibsen etc. Utover det vet jeg ikke om noe særlig foreløpig, så vi som er blitt glade i lesebrettene våre får nok bare smøre oss med tålmodighet

  1. No trackbacks yet.

Legg igjen en kommentar

