Hjem > Nedlasting > Last ned gratis programvare for lesing

Last ned gratis programvare for lesing

Før man kan lese en e-bok på skjerm må man å installere et leseprogram. Et leseprogram er en gratis programvare som kan lastes ned via Internett og som man bruker for å lese e-boken på skjerm. Grunnen til at man trenger spesifikke leseprogram er at mange e-bøker er kopibeskyttet og det kreves et program som enkelt håndterer dette.

For å kunne lese kopibeskyttede ebøker fra DDS må man installere Adobe Digital Editions. Adobe Digital Editions (ADE) er Adobes leseprogram for e-bøker. I tillegg til å åpne e-bøker med kopibeskyttelse fungerer også Adobe Digital Editions som et e-bokbibliotek hvor du holder orden på alle ebøkene dine. Tidligere ble e-bøker lest i PDF-format med programmet Adobe Reader, men fra og med versjon 8 har man stengt e-bokfunksjonen i Reader og i stedet lagt den i Digital Editions. Adobe Digital Editions fungerer som et virtuelt bibliotek, der alle e-bøkene lagres og kan leses. Når e-bøkene er lagret i Adobe Digital Edition kan du lese dem uten å være tilkoblet internett. Det er kun for e-bøker med teknisk kopibeskyttelse at man må benytte Adobe Digital Editions. For e-bøker med sosial kopibeskyttelse eller ingen kopibeskyttelse kan man også bruke andre leseprogram/e-bokbibliotek.

Hvordan lese e-boken på flere ulike enheter
Adobe Digital Editions gir mulighet for at kopibeskyttede e-bøker kan overføres til inntil 12 ulike enheter (6 PCer og 6 lesebrett). Når du installerer Adobe Digital Editions blir du bedt om å godkjenne din Adobe-ID. Dette er en gratis og ganske enkel prosess, som gjør det mulig for deg å lese din kopibeskyttede e-bok på inntil seks ulike PCer, gjennom å angi samme Adobe-ID på alle. Når du kobler et lesebrett til PCen autoriseres leseenheten (kun Windows) og du kan overføre din kopibeskyttede e-bok til inntil 6 ulike lesebrett. Hvert kalenderår får hver bruker i tillegg en ekstra autorisasjon. Les mer om dette på Adobes hjemmesider her. Om du ikke behøver å flytte e-boka til andre PCer kan du hoppe over godkjenningen ved å velge «Don’t Authorize», og programmet kommer allikevel til å fungere slik det skal. Vil du autorisere deg senere kan du gjøre dette via menyen «Library» og velge «Authorize computer».

Hvis du allerede har installert Adobe Digital Editions på flere PCer, men med ulike Adobe-IDer, kan du endre ID ved å trykke Ctrl+Shift+D (eller Cmd+Shift+D på Mac) mens du har Adobe Digital Editions åpnet. Les mer om dette på Adobes hjemmeside her. Når du har autorisert deg med samme ID på flere PCer kan du flytte e-bøkene fra en PC til en annen ved å kopiere mappen «My Digital Editions» under «Mine dokumenter» og flytte den over. I MacOS finner du e-bokfilene under Digital Editions i din dokumentmappe.

Kategorier:Nedlasting
  1. CH
    februar 20, 2010, kl. 5:28 pm

    Nå har jeg brukt enormt mange timer i dag på å prøve å legge ebøkene inn på Macen og ikke bare på PC. Har prøvd å følge alt som står her og inne på Adobe Digital Editions, men jeg får det ikke til. Til og med mannen min måtte melde pass.

  2. februar 20, 2010, kl. 9:28 pm

    Jeg har også jobbet litt et apr timers tid nå. Har fått lastet inn adobe-leseren på maskinen min (mini-pc fra Acer), og har forsøkt å registrere den med adobeId for å kunne overføre bøkene til leserbrett – men siden blir bare stående å surre uten at jeg får begynt å registrere opplysningene mine. men men – selve adobeleseren ser ut til å virke.
    Nå har jeg også fått meldt meg inn i bokkklubben igjen og kan dermed også forsøke å bestille noen ebøker og få forsøkt å lastet dem ned – og forhåpentligvis – overført videre til mitt leserbrvett cybook gen3. Det blir spennende og jeg håper jo selvfølgelig det går litt enklere enn dette har gjort til nå.

  3. vb
    februar 21, 2010, kl. 9:15 am

    Jeg hadde ikke oppfattet at jeg burde lastet ned ADE først, så jeg klønet litt med å få åpnet nedlastingene…Etter nedlasting av ADE gikk det jo greit. Jeg har imidlertid en Acer Eee PC med Linux, og denne vil ikke kjøre ADE.

  4. februar 22, 2010, kl. 12:25 pm

    Jeg har et spørsmål: Må man bruke Adobes Digital Edition eller kan man foreksempel bruke mobipocket på Sonys lesebrett. Jeg kjører med mobipocket og lastet ned gratisbok fra adobe og dro boka inn i mobipocket og videre til lesebrettet mitt. Det fungerte fint på den boka, men jeg lurer på om det vil virke også med bøker kjøpt fra bokklubben som jeg tester for?

  5. februar 22, 2010, kl. 8:07 pm

    (Bokklubben)
    Dette skulle vise seg å ikke bli lett. Som jeg har fortalt før har jeg altså kjøpt lesebrett tidligere. Cybook 3 gen som er handlet gjennom digitalbok.no. Til nå har dette vært en ubetinget flott opplevelse. Som jeg skrev tidligere her, så var jeg spent p åhvordan det ville gå i kommunikasjonen med Adobe-programvarene og lesebrettet mitt. Og hvordan skal jeg si det? foreløpig virker det ikke i det hele tatt.
    Først forsøkte jeg med en gratisbok – og det gikk greit. Den var bare å dra inn i lesebrettet og begynne å lese.Når jeg nå har handlet bøker fra bokklubben så ble det vanskeligere. Jeg har forsøkt å følge alle bruksanvisninger som tenkes kan, men klarer ikke å få overført bøkene over på noe vis. Har også forsøkt å dra bøkene inn i mobipocket-programmet, men ikke overraskende: det virker ikke. Nå har jeg da altså seks bøker kjøpt fra bokklubben som jeg bare kan lese på pc – foreløpig. Jeg har kontakten digitalbok.no for å få hjelp. så får vi se.
    I mellomtiden har jeg da forsøkt å se på bøkene på pc’n min. Den jeg bruker nå er en mini-pc fra Acer – leseopplevelsen blir da i beste fall til å leve med. Det oppleves som vankselig å finne riktig størrelse på tekst i forhold til skjerm som gjør at det oppleves som ok. Kanskje er dette mye bede på en større pc med større skjerm.
    Likevel må jeg jo si at dette gjør innledningen på denne testingen litt kjedeligere enn håpet. Men jeg gir ikke opp og skal fortsette å prøve ut de ulike elementene innenfor testen.

    Jeg publiserer også dette på min blogg: http://www.leselysten.com

  6. februar 22, 2010, kl. 11:24 pm

    Lastet ned Adobe Digital Editions uten problemer, synes programmet virker solid, men ikke så elegant.

    • Anonym
      februar 23, 2010, kl. 8:47 am

      Enig med Reidar i dette. Vanskelig å få lesefeltet tilpasset skjermen på en fornuftig måte. Mobipockert sitt program justerer mengden tekst som vises på en side etter hvor mye det er plass til – slik at liten skjerm heller gir flere sider i boka – det virker mye mer dynamisk

  7. februar 23, 2010, kl. 5:02 pm

    i dag har det store målet vært å få bøkene jeg har kjøpt fra bokklubben inn på lesebrettet i en lesbar utgave. Ettersom jeg hadde lesebrett fra før, med mobipocket-programvare, var jeg spent på hvordan overførignen ville gå. DEt gikk ikke. I dag mailet jeg til digitalbok.no der jeg har kjøpt lesebrettet og fikk veldig fort både forklart løsningen for meg og fremgangsmåten. Tusen takk til Thomas i digitalbok.no!
    Da jeg hadde formatert og overført og styrt litt hadde jeg altså byttet ut mobipocket med Adobe Didigtal Editions som programvare på brettet. Da var det ingen sak å overføre bækene og jeg er klar for nå å lese dem på cybook’en min.
    Gjennom dette har jeg altså funnet ut at jeg ikke kan kjøre med Digital Editions og mobipocket samtidig. DEt er vel bare slik det er, men det fører til at jeg mister tilgangen til et par bøker neg har kjøpt tidligefre. Men slikt er vel bare noe man må regne med i disse tider.
    Selve overføringsprossesen fra pc til brett var jo veldig grei og fungerte godt. Jeg er litt mer skeptisk til visningen av bøkene på maskin i Digital editions. Den oppleves ikke som like dynamisk som den mobipocket har fått til

  8. HL
    februar 24, 2010, kl. 4:58 pm

    (Bokklubben)
    Jeg har lastet ned ADE på min pc, og det har gått veldig greit. Har ingen erfaring fra leseprogram fra før, synes programmet virker ok i bruk. Får greit opp to sider av gangen (som en oppslått bok) på min bærbare pc. Synes imidlertid det er litt tungvindt at jeg må bruke mus for å bytte side (har ikke greit å finne noen annen måte å bla om på) – i hvert fall til skjønnlitterære bøker – hadde vært fint å kunne bruke piltaster e.l.
    Synes ellers det er veldig bra at programmet starter direkte på den siden jeg sist var på.
    Har ved et par anledninger opplevd at programmet (tilsynelatende) av seg selv blader helt tilbake til side 1, og det er jo litt irriterende (jeg var ikke i nærheten av musa, skjønner ikke hvordan det skjedde)

  9. Isadupolenord
    februar 28, 2010, kl. 11:02 am

    Fikk noen vansker for å kjøpe e-bøker men tror det skilder min internet forbindelse. Ingen problem med Adobe Digital Editon.Har begynt å lese føste bok,fra Ark og det fungerer veldig godt. Grreit å kunne justere tekst størrelse.

  1. april 10, 2010, kl. 4:18 pm

Legg igjen en kommentar

