Hjem > Lesebrett, Leseopplevelsen > Favorittduppeditt

Favorittduppeditt

februar 17, 2010

Det er bare å takke tilfeldighetene.  Samtidig som iPhonen gikk i bakken og knuste, fikk jeg et Sony Reader lesebrett i hendene.

En duppeditt med overraskende lite funksjonalitet – man kan lese på den, og der stopper det. Ved første øyekast utrolig kjedelig. Hvor er de forskjellige applikasjonene, hvor er epost, kameraet, nettleseren, osv? OK, det er mulig å legge inn notater og man kan laste inn  musikk på den, men dette er et lesebrett – ikke veldig spektakulært i seg selv.

Men så etter en liten time med lesing går det opp for meg at dette er noe helt «nytt».  Mulighet for multitasking var nærmest et folkekrav da iPad’en ble lansert og er jo noe man har blitt vant til. Men det betyr  ikke nødvendigvis at man ikke klarer seg uten.

Et enkelt lesebrett, strippet for funksjonalitet gjør at leseopplevelsen med en e-bok faktisk minner om en tradisjonell papirbok. Egentlig ganske befriende, det er ikke en ny duppeditt jeg i utgangspunktet savnet, bare en enklere tilgang til bøker (og ikke minst bedre plass i bokhylla).

Men helt smertefritt er det selvsagt ikke, installeringen gikk forsåvidt greit. Men skal jeg være ærlig så er det jo en ny opplevelse å måtte finne riktig «enhetsdriver» før jeg er klar til å innta lesetolen. Jeg håper installeringen går smertefritt for dere som nå prøver dere med lesebrett for første gang.

Heldigvis er mange av problemene man kan støte på forklart på sidene til nettbokhandlene som er med på testen, her er for eksempel «Spørsmål og svar» siden på bokkilden.no . Men uansett hva slags erfaringer og evt problemer du har så hører jeg mer enn gjerne fra deg.

